Röster om filmen

Filmen hade premiär 9 februari 2022. Sedan dess har filmen fått ett varmt mottagande, inte minst bland frikyrkliga som ofta upplevt att den egna historien utelämnats till fördel för ytterlighetsberättelser som Knutby och Livets ord. Här är några röster om filmen:

”Berörd! Det här är uppmuntrande, utmanande och kunskapsgivande!”

Felicia Ferreira,
VD och chefredaktör, Dagen
.

”En fantastisk film som fyller ett tomrum, det finns inget liknande. Jag vill ha den här i min undervisning på Akademi för ledarskap och teologi.”

Mats Larsson,
kyrkohistoriker och lärare på ALT och Götabro

”När samhället pekar finger åt en frikyrklighet den anser vara stockkonservativ är det oklokt att glömma hur samhället ­skulle kunna ha sett ut i en parallell värld där väckelserna inte tagit fart.”

Robert Tjernberg,
Chefredaktör Sändaren

”Jag har längtat efter att se den här filmen. Vår historia behöver berättas och vi behöver känna stolthet och beröras så att vi skapar nya berättelser.”

Karin Wiborn,
btr. kyrkoledare Equmeniakyrkan

”Välbalanserad utan att ducka för de svåra frågorna. Jag vill hem och visa filmen för mina barn, så peppad blir jag.”

Daniel Wistrand,
Kulturredaktör Dagen

”Jag är jätteglad att den här filmen har kommit till, jag känner stor tacksamhet.”

Daniel Alm,
föreståndare Pingst FFS

”En historia som behöver berättas i våra kyrkor och i vårt land. Det här arbetet vill vi ta vidare!”

Ingemar Forss,
Missionsdirektor Evangeliska frikyrkan